Monday, April 7, 2008

Pencarian Yang Tertunda

Kalamkan aku sebaris puisi,
Sulamkan madah penyair,

Agar dapat mengukir rasa,

Mempamer alunan jiwa,


Lukiskan aku warna emosi,
Agar tidak tersempit bila mencari,
Canangkan aku sebuah karya,
Dapat aku renangi dunia,
Tidak tersisih di mata mereka,

Bantui aku lepasi sempadan duka,
Agar berlabuh di lautan suka,
Jauhi aku tembok neraka,
Agar tidak aku tergolong dari ahlinya,

Taksirkan aku makna cinta,
Agar aku tidak silap mengertinya,
Datangkan aku sepancar cahaya,
Agar tidak sesat dalam terang yang ada,

Keinginan aku masih kehampaan,
Terbelenggu pena yang masih kaku,
Terhimpit lidah yang masih kelu,
Dihutangi dengan pengisian,
Digelapi dosa kesilapan,
Dinodai nafsu kemanusiaan,
Terikat dengan kekaburan,
Dihujani dengan penipuan,
Dilimpahi seribu persoalan,
Begitu sukar untuk dipamerkan,
Bila sekeliling sering berpaling,
Pada siapa harus ditunding....



No comments: