Tuesday, April 1, 2008

....dan aku didatangi golongan-golongan ini

Nasi Lemak Panas Kampung Pandan bersebelahan Ampang Point,bersuasanakan malam,bermandikan lampu tepi jalan,serta bunyi rancak dari bangunan atas,studio guru tari terkenal Linda Jasmin,aku intai seberapa sempat yang mungkin teralih bila melihat lentok gemalai penari itu.Minuman yang dihidangkan kian habis,makanan aku lupakan sekejap,elaun tergantung.Atas desakan manusia bergelar kawan maka sampailah aku ke sini,tidak tahu menahu tujuan anak jawa ini,dipujuk-pujuk tak henti-henti kalau nak belanja makan tak apa juga.

Rokok bagi golongan pertengahan aku nyalakan,sambil asyik berbual berbicara soal-soal yang agak membosankan aku,menikmati "keenakan" rokok berkotak hijau ini.Tidak seberapa kemudian aku didatangi satu golongan manusia tersenyum-senyum memperkenalkan diri,kenalan pada sahabat jawa aku tadi.Mesra dan ramah namun aku mula dapat menghidu niat mereka apabila terdapat fail hitam seperti organizer dicelah ketiak mereka.Oh,tidak!

Kehadiran mereka merupakam konflik utama dalam drama hidup aku pada malam itu,kata-kata manis mula ditabur,kertas yang suci diconteng menerangkan segalanya,aku mula rimas,Linda Jasmin pun dah pulang,tiada tempat nak aku larikan pandangan.Kaki aku terhentak beberapa kali,bergoyang-goyang tanda protes,baris kata aku dari mulut hanya mudah."Oh","Iye"...

Keadaan makin malam,gerai nasi lemak itu pun mula hendak dilabuhkan tirainya.Perjuangan golongan-golongan ini mereka teruskan,hingga pada tahap yang aku semakin gusar,biarpun aku baru nyalakan rokok sudah terniat nak nyalakan satu lagi begitu kroniknya malam itu.Klimaksnya....

"Sebulan dua atau tiga bulan kau boleh dapat pendapatan 5 angka!"

Damn!



3 comments:

Amir S. said...

itu la.golongan ini buat aku nak berak.

Q said...
This comment has been removed by the author.
Q said...

hah golongan ni gak mmbuatkan aku nk mkn lbey..kak nasi lemak kuah sotong ngAN PARU 2!