Friday, April 22, 2011

Tidakkah kau akan rindukan itu....

Mengimbas sebuah perjalanan yang menongkah arus ketika kaki yang kaku di ranjau penuh berliku. Tiada langkah setegar ini, tiada perit selelah ini, bukan masanya untuk menghukum, penuhi dulu segala rukun. Ludah ke langit hanya mempalitkan lumpur yang dihuni dosa keramat berdewa dendam kesumat.

Segala sembah syukur ke atas rahmat dan nikmat aku panjatkan pada Pencipta. Kutarikan jemari menyusun kalam cerita perihal segala nikmat yang hakikat. Bernafas di bumi ini, bumi menara gading, bukan lagenda dongengan untuk menyaksi kehebatan yang tercoret pada sekeping kertas berbingkai emas, pada sisi yang lebih jauh dalam kebenaran, para anak-anak membesar kembangkan mindanya, para sekalian generasi memikirkan agendanya, para guru menyajikan kekuatannya, mengangkat darjat namun kadangkala hanya milik sang keparat. Sogokan dan kunyahan yang disuap diberi manis percuma, dilempar menjadi pengemis hina, kehidupan di sana itu lebih ganas dari kunyahan yang tidak dihadam. Ini akan kita tinggalkan, tidakkah kau akan rindukan itu?

Itu adalah kitab-kitab segala ilmu,
Itu adalah teman-teman seperlaku,
Itu adalah ruang wacana berdebat ilmu,
Itu adalah kasih-kasih gurumu,
Itu adalah rungutan untuk segala tugasan,
Itu adalah iklim yang merangsang,
Itu adalah hartamu yang gersang,
Itu adalah saki baki masa lapang,
Itu adalah gelak tawa memenuhi ruang,
Itu adalah segala....

Segala adalah kenangan....
Kenangan adalah senyuman....
Senyuman adalah keabadian...
Keabadian adalah kekal...
Kekal adalah roh-roh yang kau rindukan....

Akan tertinggal segala kenangan, selama sudah mengisi aneka peluang, akan merusuh di dunia yang wujud keganasan, bukan lagi manjaan segala belaian, segulung ijazah akan digengam, sekalungan tahniah akan ditaburkan, adakah itu, itu, itu, itu akan kau ukurkan?adakah itu, itu, itu,itu akan kau ingatkan? adakah itu,itu,itu,itu akan kau kenangkan? Pasti itu, itu, itu, itu, akan kau rindukan.
Kerana itu, itu, itu, itu sudah sebati dalam dada yang mendewasakan selama kita,dia,aku,engkau,mereka di sini. Sebagai jendela kepada lukisan hidup kita. Biarkan ia terbuka, untuk kita memberikan senyuman pada itu, itu, itu, itu.....selamanya kita akan rindukan. Izinkan aku teruskan perjalanan, sebahagian itu, itu, itu, itu ada aku padamkan kerana tidak sepatutnya terukir, kerana duri itu masih mencalarkan parut yang sedia terparut. Dan segalanya pasti akan kita tinggalkan, kerana itu hanya sebuah kenangan........

Pulau Pinang,
Penakarat
22 April 2011

No comments: