Monday, February 7, 2011

Ini kehidupan,kawan.

Bila jemari ini menari,ada rentak bakal berseni,
Bila jemari ini menari,ada irama bakal bersendi,
Kalam jemari paksi mindaku.

Tiada apa yang sebenarnya mampu aku buktikan untuk mencapai setinggi menara gading ini, cuma peluang diberikan Tuhan dalam memperisikan ruang dada yang masih mempunyai ruang kosong, apa yang utama hanyalah ilmu. Namun,kehidupan ini bukanlah satu perjalanan sempit untuk dilalui, dunia kita luas untuk dilihat, mensyukuri setiap nikmat adalah jalan yang damai untuk melupakan kesakitan.

Bila aku di sini, di atmosfera gedung ilmu ini, peluang amat banyak untuk diterjah. Ada suka duka. Kawan, ini kehidupan. Janji pada diri ini, ingin mencuba, mencuba apa terdaya di gedung ini. Ada perkara yang dinafikan suatu ketika dahulu, kini inilah masanya. Kawan, ini masanya.

Aku berperluang pergi dua buah negara Asean. Indonesia dan Thailand. Di Indonesia, sekerasnya keringat ini aku usahakan, peluh menitis, antara air mata dan keringat untuk berpijak disitu. Hasilnya, hanya aku yang mengerti apa nilainya keringat dan air mata itu. Namun, ayuh kita perlihatkan posisi yang berbeza. Nilai-nilai yang aku kutip dalam ruang-ruang yang berliku itu. Apabila berpijak di bumi yang lain, aku perhatikan lukisan di langit. Kawan, banyak bezanya. Langit yang memayungi itu berbeza warnanya, berbeza coraknya, berbeza nafasnya. Ini kuasa Tuhan, dan diperintahkan hambanya berkeliaran di muka bumi melihat keagunganNya. Kawan, besar keagunganNya. Betapa aku begitu mensyukuri nikmat di langit sendiri, bukan memperlekeh bumi asing, tapi apa benarnya tiada yang teragung untuk dibanggakan dengan di mana kita bermula. Aku bukan seorang penganalisis yang bisa mencoretkan sebuah pemerhatian yang begitu tajam. Namun, di bumi ini, tidak jauh bezanya. Manusia itu tetap manusia. Untuk hidup, persaingan itu amat sengit. Berusahalah kawan, bukan selalu kita mampu menang. Kita akan berasa keseorangan biar sekalipun dilautan jutaan manusia. Ini benarnya. Yang jauh akan meninggalkan jauh siapa yang dibelakangnya. Yang ketinggalan akan terus ditinggalakan kebelakang. Ini lumrah. Tak perlu pergi jauh. Ada di langit kita, kerana ada yang membeza-bezakan kita. Kawan, sekali lagi ini lumrah. Di bumi sang garuda ini, akan aku kembali suatu hari nanti. Aku ingin puas bersendiri menjelajahi.

Ya, aku akan kembali melihat kau segala falkutas,
Ya, aku akan kembali melihat kau Bromo,
Ya, aku akan kembali melihat kau Monas,
Ya, aku akan kembali melihat kau Durfan,
Ya, aku akan kembali melihat kau cewek dan perawan.

Kunjungan ke Thaliand, agak berbeza, lebih mengujakan dan bahagia. Atas tujuan semata-mata untuk membuang masa, namun ada pengisian yang boleh diambil kira. Kawan guna mata dan hati untuk melihat. Sekali lagi aku perhatikan langit, berbeza birunya, berbeza putih awannya, berbeza mentarinya. Tuhan itu maha segala. Dalam perjalanan menyusuri laluan yang permai, aku melihat rumah-rumah kecil di luarnya anak kecil berteriakkan, si bapa memerah keringat demi sesuap nasi bagi keluarganya. Tiada beza kan, kawan?. Usaha itu lambang dimana kita mampu mencuba. Demi sesuap nasi, apa sekalipun untuk diusahakan perlu diteliti. Untuk hidup, perlu rasa kejatuhan, dari bangunmu itu yang membuatkan kekuatan itu terjatuh. Mahu ke hulu masakan sampai kalau pendayung tak basah. Golongan wanita dengan caranya mencari harta, lelaki juga sama, ini perkara lumrah. Kawan, tak banyak bezanya. Ada sekali peluang pasti akan tiba lagi lelaki ini. Aku tak pernah puas menjejaki, terlalu banyak rahsia disimpan untuk kita pelopori. Aku akan cuba kembali.

Ya, aku akan kembali melihat kau tut tut.
Ya, aku akan kembali melihat kau 'floating market'
Ya, aku akan kembali melihat kau Big Bazaar,
Ya, aku akan kembali melihat kau, night market

Ada lagi untuk dikongsi. Segala aku simpan di hati, meraung sekali pun kalian tak akan mendengari. Ini kehidupan kawan. Ada yang dikongsi ada yang sendiri.

No comments: