Friday, September 5, 2008

Nilai Sebuah Penghargaan

Terima kasih.Ungkapan yang memberi seribu makna bagi yang menerima,ada kalanya menjadi kayu pengukur penghargaan yang digambarkan melalui lisan.Sejauh mana penghargaan ini menjadi nilai kepada kita semua,aku biasa tak dihargai,rasa sulit itu memang menebal,seperti tiada nilainya pergorbanan yang aku lemparkan,senyuman dalam kesengsaraan aku lemparkan menipu melalui senyuman menutup keresahan pihak dihadapkan agar tidak terusik hati.

Kita adakala lupa,pemberian yang ada selalunya berlatarkan satu erti pengorbanan,kepahitan dan bukan mudah apa yang kita lakukan untuk kegembiraan pihak lain.Adakah pergorbanan itu terisi dengan penghargaan?Bertanya pada minda yang memerhati keadaan ini,jawapan berbeza untuk dihujahkan.Aku mengambil langkah untuk mempertengahkan keadaan ini,perjalanan dan orientasi sesetengah individu bakal mempengaruhi mata fikir nilai pergorbanan.

Aku mampu untuk berterima kasih pada sesiapa tidak kira ada nilai pergorbanan atau tidak biarpun pergorbanan itu lahir dari aku sendiri,agar mereka rasa dihargai itu matlamatnya,alangkah indahnya jika kita membahagiakan hari seseorang serta berakhirnya hari itu atas sumbangan kita penceria suasana.Kita tidak mengharap,namun realiti nilai kemanusiaan harus ada.Tiada sempurna selagi bernama manusia,tiada pakaian sesuai selain pelupa pada kita.Bahagiakan mereka yang menghargai kita,nilai penghargaan tiada harganya,lembutkan lidah berterima kasih pada yang wajar.

Dedikasi entri buat:
abah dan mak dan keluarga serta
teman-teman

-penakarat-

No comments: